top

Żywienie w każdym wieku

Zdrowa, zbilansowana dieta jest koniecznością w każdych latach naszego życia. W zależności od wieku i aktywności fizycznej opracowano pewne zasady, które pozwolą nam stworzyć jadłospis idealny. Pamiętajmy, że inaczej będzie wyglądać żywienie dorosłej osoby, która ma ciężką pracę fizyczną, a inaczej starszego pana, którego aktywność ogranicza się do spacerów i krzątania po domu. Przygotowując posiłki, bierzmy pod uwagę, potrzeby każdego z członków naszej rodziny. Stworzyliśmy kilka rad, które z pewnością będą pomocne.

Pierwsze dni, miesiące i lata dziecka to najważniejszy okres jego rozwoju, dlatego w tym czasie należy szczególnie zadbać o prawidłowe komponowanie posiłków. Przed narodzinami dziecka warto zapoznać się z produktami, które kolejno należy wprowadzać w każdym następnym miesiącu życia niemowlaka. Na początku jest to przede wszystkim mleko matki, później kaszki i przetwory owocowe i warzywne (musy, kremy), które dostarczą dziecku dużo witamin i składników mineralnych. Podczas tego okresu każdy maluch znajduje się pod opieką lekarza, który daje wytyczne do stopniowego wprowadzania produktów.

Dieta dzieci powyżej pierwszego roku życia jest już bardziej różnorodna, jednak przez niecałkowite wykształcenie się jeszcze przewodu pokarmowego powinna być nadal łatwostrawna. Posiłki powinny być bogate w pełnowartościowe białko, witaminy i składniki mineralne. W tym wieku organizm dziecka wykazuje największe zapotrzebowanie na wapń i żelazo.

Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym niewiele powinno się różnić od prawidłowego żywienia osób dorosłych. Maluchy powinny jeść wszystko, oczywiście pomijając ciężkostrawne potrawy oraz dania typu fast-food. Warto w tym wieku zachęcać do jedzenia warzyw i owoców, ograniczyć podawanie słodyczy oraz nie wymuszać na dziecku zjadania całego posiłku.

Młodzież w wieku szkolnym to przede wszystkim duża aktywność fizyczna i rozwój całego organizmu. Dojrzewająca osoba potrzebuje w tym czasie dużo energii, którą powinna czerpać z pełnowartościowych posiłków. W tym wieku obowiązkowe są również pierwsze i drugie śniadania oraz regularność spożywania posiłków. Zmiany, które zachodzą podczas dojrzewania w ciele nastolatka, są często nieakceptowane przez jego samego, dziewczęta i chłopcy popadają w anoreksje, bulimię lub otyłość, chcąc zwalczyć samego siebie. Dlatego tak ważne jest uświadamianie w szkole lub w domu, jak dużą rolę odgrywa zdrowa, racjonalna dieta w naszym życiu. Posiłki dla młodzieży, szczególnie chłopców, powinny być obfite i wysokobiałkowe, ponieważ jest to okres budowania maksymalnej masy kostnej, której wielkość zadecyduje w przyszłości o wystąpieniu osteoporozy.

Odpowiednia dieta dla osób dorosłych to przede wszystkim trzymanie się bilansu energetycznego oraz utrzymanie prawidłowej wagi. Wpływ na jadłospis osoby dorosłej ma kilka czynników: wiek, płeć i rodzaj wykonywanej pracy. Przy wykonywaniu pracy ciężkiej fizycznie, posiłki muszą być wysokoenergetyczne, bogate w tłuszcze i białko pełnowartościowe. Natomiast dla tych, którzy wykonują pracę lekką (praca w biurze), zaleca się małe, pełnowartościowe posiłki w ciągu dnia.

Przy żywieniu osób starszych powinno zwrócić się uwagę na przebyte lub przebywane choroby, na małą aktywność fizyczną, gorsze trawienie i zaburzenia wchłaniania składników mineralnych. Dieta dla ludzi starszych powinna być skonsultowana z lekarzem. Na pewno nie mogą się w niej znajdować tłuste i słone potrawy, również należy zmniejszyć ilość błonnika pokarmowego, a zwiększyć dostarczanie witamin i składników mineralnych. Niezależnie od czynników fizjologicznych, należy zmniejszyć wartość energetyczną diety.

— Koniec Artykułu

Artykuły

 Co to jest gluten

 Owoce i Warzywa

 Soki z warzyw i owoców

 Dita ketogeniczna

WSZYSTKIE

Sitemapa

Nawigacja

Kontakt

Śledź Nas

   
jemdobrze.com.pl